تبلیغات
روانشناسی عمومی - کاربرد علم روانشناسی
 
روانشناسی عمومی
تلاش برای بهتر زیستن
 
 
پنجشنبه 23 خرداد 1392 :: نویسنده : علی حسنپور
فكر می‌كنید كه روان‌شناسی فقط به درد دانشجویان و استادان می‌خورد؟ اگر این‌گونه فكر می‌كنید بهتر است در آن تجدید نظر كنید. زیرا روان‌شناسی، موضوعی نظری و كاربردی است و به شیوه‌های گوناگون می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. آنچه در زیر آمده است، ۱۰ كاربرد عملی روان‌شناسی در زندگی روزمره است.

پیدا كردن انگیزه بیشتر
هدف شما چه ترك سیگار باشد، چه كاهش وزن و چه یادگیری یك زبان جدید، درس‌هایی از روان‌شناسی می‌تواند راهنمای شما در پیدا كردن انگیزه قوی‌تر و بیشتر باشد. برای افزایش سطح انگیزشی خود در انجام دادن یك كار، می‌توانید برخی از راهنمایی‌ها و توصیه‌های زیر را كه برگرفته از پژوهش‌هایی در روان‌شناسی شناختی و آموزشی هستند، به كار ببندید:
معرفی عناصر بدیع و تازه برای بالا نگاه داشتن میزان علاقه‌مندی خود.
تغییر مسیر به منظور جلوگیری از خستگی و یكنواختی.
یادگیری چیزی تازه بر پایه دانسته‌های موجود خود.
قرار دادن هدف‌های روشن كه مستقیما مربوط به آن كار باشند.
پاداش دادن به خود برای خوب انجام دادن كار.

بهبود مهارت‌های مدیریت
فرقی نمی‌كند كه شما مدیر یك اداره باشید یا عضو داوطلب یك گروه، دارا بودن مهارت‌های رهبری، به احتمال زیاد در مقطعی از زندگی به‌دردتان خواهد خورد. همه افراد به طور فطری چنین مهارتی را ندارند اما چند راهنمایی ساده كه از پژوهش‌های روان‌شناسی به‌دست آمده می‌تواند مهارت‌های رهبری را در شما بهبود بخشد. یكی از معروف‌ترین مطالعات در این زمینه به ارایه نظریه‌های رهبری انجامیده است كه سه سبك مختلف رهبری را مطرح می‌سازد. بر پایه یافته‌های این مطالعه و پژوهش‌های بعدی، یكی از روش‌های زیر را می‌توانید هنگامی كه در موقعیت رهبری یك گروه قرارگرفتید به كار بندید:
مسیر كلی را مشخص كنید اما به اعضای گروه اجازه دهید كه عقایدشان را بیان كنند.
درباره راه‌حل‌های ممكن برای مساله، با اعضای گروه صحبت كنید.
تمركز خود را بر انگیزش ایده‌ها قرار دهید و به نوآوری و خلاقیت افراد پاداش دهید.

بهبود ارتباطات فردی
ارتباطات چیزی بسیار فراتر از چگونگی صحبت‌كردن یا نوشتن است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه علایم غیرشفاهی، بخش اعظمی از ارتباطات میان‌فردی ما را تشكیل می‌دهند. شما به منظور بهتر و موثرتر رساندن پیام خود، باید یاد بگیرید كه چگونه از ارتباطات غیرشفاهی برای بیان مقصود خود استفاده كنید و نیز این‌گونه پیام‌های غیرشفاهی را از كسانی كه در پیرامون‌تان قرار دارند بگیرید. برخی راهبردهای كلیدی در زیر آورده شده است:
استفاده از برخورد چشمی مناسب.
توجه كردن به علایم غیرشفاهی در دیگران.
یادگیری استفاده از لحن صدا برای تقویت پیام خود.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله راهنمای ارتباطات غیرشفاهی را بخوانید.

درك بهتر دیگران
همانند ارتباطات غیرشفاهی، توانایی شما در درك هیجانات خود و دیگرانی كه پیرامون‌تان قرار دارند، نقش مهمی در روابط و زندگی حرفه‌ای شما بازی می‌كند. عبارت هوش هیجانی بیانگر قابلیت درك هیجانات خود و دیگران است. آزمون هوش هیجانی می‌تواند به شما در ارزیابی این توانایی خود كمك كند. به گفته دانیل گولمن روان‌شناس، ضریب هوش هیجانی درواقع می‌تواند مهم‌تر از ضریب هوشی باشد. برای بالا بردن هوش هیجانی چه‌كار باید كرد؟ برخی از راهبردهای زیر را می‌توانید در نظر بگیرید:
ارزیابی و برآورد دقیق واكنش‌های هیجانی خود.
ثبت تجربیات و هیجانات خود در دفتر خاطرات روزانه.
سعی در دیدن وضعیت‌ها و شرایط از دیدگاه یك فرد دیگر.

تقویت حافظه
آیا تاكنون این سوال برایتان پیش آمده است كه چرا جزییات دقیق حادثه‌ای كه در دوران كودكی برایتان پیش آمده را به یاد می‌آورید اما نام كسی كه همین دیروز ملاقاتش كردید را فراموش كرده‌اید؟ پژوهش‌هایی كه در زمینه چگونگی شكل‌گیری خاطره‌های جدید در ذهن صورت گرفته و نیز پژوهش‌هایی درباره اینكه چرا فراموش می‌كنیم، یافته‌هایی را در پی داشته كه مستقیما قابل اعمال در زندگی روزمره است. برخی از روش‌های افزایش قدرت حافظه عبارتند از:
تمركز بر روی اطلاعات.
مرور آموخته‌ها.

بهبود كارآیی
صدها كتاب و مقاله به ما روش‌هایی برای انجام كار بیشتر و موثرتر در یك روز را آموزش می‌دهند اما پایه علمی و پژوهشی این توصیه‌ها چیست؟ برای مثال، تاكنون چند بار شنیده‌اید كه انجام چند كار همزمان، می‌تواند كارایی و راندمان شما را افزایش دهد؟ در حالی كه پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه سعی در انجام بیش از یك كار در یك زمان، به طور جدی باعث كاهش سرعت، دقت و كارایی خواهد شد. بنابراین درس‌هایی كه از روان‌شناسی برای بهبود كارایی خود می‌توانید بگیرید عبارتند از:
پرهیز از انجام چند كار به طور همزمان، به‌ویژه هنگام انجام كارهای پیچیده یا خطرناك.
تمركز بر روی كاری كه در دست دارید.

كنار گذاشتن عواملی كه موجب حواس پرتی می‌شود.

منبع:سایت روانشناسان





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 23 خرداد 1392 11:32 ق.ظ
با سلام دوست عزیز
وب بسیار خوبی داری !!!
اگه خواستی به وبسایت منم سری بزن !!!!
منتظرتم ..........
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


هدف از ایجاد این وبلاگ در میان گذاشتن مسائل و مقالات مربوط به علم روانشناسی عمومی و علم آمار است همچنین به اشتراک گذاشتن نظرات و دریافت پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان می باشد و شما نیز اگر تمایل دارید مقاله سمینار ،کنفرانس ،پاورپوینت یا هر مطلب دیگرتان با نام خودتان در این وبلاگ قرار گیرد لطفاً مطالب را به آدرس hasanpor1356@yahoo.com ایمیل فرمایید ویا با شماره 09143207835 تماس حاصل نمایید.

مدیر وبلاگ : علی حسنپور
نظرسنجی
نظر شما در مورد گنجاندن نمونه سوال و یاداشتهای کلاس (دروسی که توسط اساتید تدریس میشه ) چیست ؟








نظر شما در مورد گنجاندن نمونه سوال و یاداشتهای کلاس (دروسی که توسط اساتید تدریس میشه ) چیست ؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل