روانشناسی عمومی
تلاش برای بهتر زیستن
 
 
پنجشنبه 23 خرداد 1392 :: نویسنده : علی حسنپور
فرآیند تربیت كودك در خانواده از همان بدو تولد آغاز می‌شود و به تدریج و با افزایش سن از حمایت مطلق و همه‌جانبه پدر و مادر كاسته و به استقلال فرزند افزوده می‌شود. والدین برای افزایش استقلال باید در مناسب‌ترین زمان فرزندان خود را به مكان‌هایی مانند مهدكودك، پیش‌دبستانی و... بفرستند. تعامل كودك با همسالان، آشنا شدن آنها با قوانین اجتماعی، ایجاد روابط اجتماعی، بازی‌های گروهی و رشد توانایی‌های فردی از مزایای مهدكودك است كه زمینه‌ساز مدرسه‌پذیری و به دنبال آن جامعه‌پذیری افراد می‌شود.
امروزه افرادی كه رفتارهای مورد پذیرش در جامعه را به‌راحتی می‌آموزند، همان كودكانی بوده‌اند كه دوران خردسالی‌شان را در مهدكودك‌ها سپری كرده‌اند. متاسفانه تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده در جامعه ما، اكثر مهدها از استانداردها و شیوه‌های صحیح آموزشی فاصله زیادی دارند؛ از مربی گرفته تا ایمن بودن مهدكودك. در زمینه مهدكودك مناسب، سن ورود به مهد و آماده‌سازی كودك برای ورود به مهد با مهسا مرعی‌نوتاش، كارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی و مدرس، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم كه در زیر می‌خوانید.

ترس از مهدكودك
متاسفانه یكی از عللی كه باعث می‌شود خانواده‌ها از فرستادن كودكان‌شان به مهد سر باز بزنند، به دلیل ترس كودك و حتی خود پدر و مادر از مهد است. نوتاش می‌گوید: «قبل از هر چیز والدین باید در زمینه امنیت و صلاحیت مهد مورد نظرشان اطمینان حاصل كنند تا با خیال راحت و بدون نگرانی كودك را به مهد بسپارند در غیر این‌صورت دل‌نگرانی والدین به كودك منتقل می‌شود. خانواده برای فرستادن كودك خود به مهد باید از قبل برای كودكش در خصوص فضای آنجا توضیح دهد و درصدد برآید كه علاقه كودكش را زیاد كند و زمینه را برای تعامل او با دوستان جدید و بازی‌های گروهی فراهم كند؛ گرچه این كار از وظایف مربیان است اما در ابتدا خانواده باید این مساله را برای كودكش روشن كند.» نوتاش برای اینكه كودك بتواند به تدریج خود را با مكان مهدكودك وفق دهد، ادامه می‌دهد: «تا زمانی كه فرزندان در مهد احساس امنیت نكرده‌اند خانواده نباید تنهایشان بگذارند و بهتر است در روزهای اول، مادر در مهد حضور داشته باشد تا اعتماد كودك نسبت به مربی و بچه‌ها جلب شود، این پروسه ممكن است برای برخی از كودكان، دو، سه روز اول باشد و برای برخی دیگر تا چند هفته ادامه پیدا كند و نكته بسیار مهم این است تا زمانی كه فرزندان خودشان احساس امنیت و راحتی نكرده‌اند، آنها را تنها نگذاریم برای اینكه كودك به فضای مهد عادت كند. در آغاز باید زمان كوتاهی، فرزندان را به مهد بفرستیم به‌عنوان مثال یك یا دو ساعت در روز تا كم‌كم علاقه‌اش زیاد شود و به این ترتیب شوق و علاقه بیشتری برای رفتن به مهد پیدا كند.» نوتاش تاكید دارد حتما والدین در زمان مقرر كه مهد اعلام می‌كند به دنبال كودك‌شان بروند و اجازه ندهند كه بیش از اندازه در انتظار به سر برند؛ چرا‌كه باعث لطمه دیدن كودك‌شان می‌شود و ممكن است كودك به دلیل این موضوع، از رفتن به مهدكودك سر باز زند. والدین باید هر روز از كودك‌شان بپرسند كه در مهد چه اتفاقاتی رخ داده و به این ترتیب بتواند از لابه‌لای حرف‌های فرزندشان مسایل اجتماعی را بیابند مثل اینكه ممكن است كودك دستشویی داشته باشد اما خجالت بكشد با مربیان مهد در میان بگذارد و... خانواده با شنیدن حرف‌های كودك، می‌تواند به مسایل آگاه شده و برای حل آنها اقدام كند. او ادامه می‌دهد: «والدین باید از مسوولان و مدیریت مهد بخواهند كه در روزهای اول، اتاق‌های بازی، كلاس‌ها، حیاط، سرویس بهداشتی و سایر قسمت‌های مهد را به كودكان نشان دهد تا ترس برخی از بچه‌ها از این محیط ناشناخته از بین برود.»

بهترین سن ورود به مهدكودك

مادر و پدرها در اینكه چه سنی برای فرزندشان هنگام ورود به مهدكودك مناسب است، اغلب دچار تردید می‌شوند، چراكه نظر متخصصان در این‌باره متفاوت است اما همگی بر این باور متفق‌القولند كه كودك تا پایان دو سالگی باید در محیط خانواده و نزد والدینش باشد، چراكه در دو سال اول زندگی، كودك به شدت وابسته به والدینش است و نباید بگذارند این دل‌بستگی و وابستگی غیر ایمن شود، چراكه مشكلات عاطفی برای كودك‌شان فراهم می‌شود. نوتاش در این زمینه معتقد است: «چهارسالگی زمان مناسبی برای ورود كودك به مهد است. اگر مادر شاغل نباشد و بتواند زمان بیشتری را در كنار فرزندش سپری كند، بهتر است تا اینكه كودكش را قبل از سنین سه، چهارسالگی به مهد بفرستد، اما در جامعه ما شاهد هستیم كه خیلی از والدین به دلیل مشغله زیاد، كودكان‌شان را در سنین شیرخوارگی به مهدها می‌سپارند كه باعث آسیب رساندن به كودك از لحاظ روحی می‌شود.»

نقش كلیدی مربی‌ها در مهدكودك

نخستین موردی كه والدین در انتخاب مهدكودك باید به آن توجه كنند، تجربه و دانش مربیان است، زیرا نداشتن سابقه، تجربه و دانش كافی باعث لطمات جبران‌ناپذیری به كودك می‌شود. نوتاش می‌گوید: «مربی مهد باید دارای تحصیلات در زمینه علوم تربیتی و روان‌شناسی كودك و رشد باشد. اما گاهی در مهدها دیده شده كه از مربیان متخصص استفاده نمی‌شود یا حتی در برخی موارد میزان تحصیلات مربیان دیپلم است كه بهتر است در این‌گونه مهدها، در طول هفته، حداقل دو روز روان‌شناس در مهد حاضر شود و به مشاهده رفتاری دقیق كودكان بپردازد تا در صورت لزوم توصیه‌های مربوط به مربی و والدین را تذكر دهد.» او ادامه می‌دهد: «رابطه عاطفی بین كودك و مربی در این سن بسیار مهم و اثرگذار است و مدیر مهد نباید مربیان را بدون هیچ‌گونه توضیحی برای كودكان عوض كند.» تعداد كودكانی كه با یك مربی تشكیل كلاس می‌دهند، بسیار مهم است. نوتاش اعتقاد دارد هر چقدر تعداد كودكان كمتر باشد، مربی زمان بیشتری می‌تواند صرف رسیدگی به كودك كند و كارایی كودك را بالا ببرد و بهتر است والدین در انتخاب مهدكودك نیز به تعداد كودكان در مهد توجه كنند.

شیوه‌های آموزش و یادگیری در مهدكودك

كارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی در زمینه شیوه‌های آموزش در مهد می‌گوید: «مهدهایی كه تنها به بعد آموزشی می‌پردازند مثلا آموزش همزمان دو زبان خارجه و... لزوما مهدهای مناسب نیستند چراكه بهترین نوع آموزش و یادگیری در سنین خردسالی از راه‌های بازی عینی، كلامی و عملی است و در تنظیم بازی‌ها در سنین مختلف مهد باید دقت كافی شود. نوع بازی‌ای كه برای بچه‌ها در نظر گرفته می‌شود، بسیار مهم است. بازی‌های هر گروه سنی باید با توجه به مراحل رشد كودك طراحی شود تا علاوه بر لذتی كه كودك از اجرای بازی می‌برد، مهارت‌های جدید را نیز بیاموزد و موقعیت‌هایی را فراهم كند تا کودکان با چالش‌هایی برای تفكر آشنا شوند و راه‌حل‌های تازه‌ای را برای حل مسایل بیابند. او تاكید دارد مربی با دادن پاداش‌های مناسب و اجرای محرومیت‌های خفیف از برخی مزایا، باید در این زمینه مدیریت داشته باشد. در نهایت نوتاش معتقد است علاوه بر موارد ذكرشده، والدین باید در انتخاب مهدكودك به ایمن بودن فضا و ساختمان مهد، نداشتن پله، موكت بودن زمین مهد، ایمنی محیط بازی، تسهیلات سرمایی و گرمایی و تغذیه در مهدكودك توجه بسیاری داشته باشند.
به نقل: http://sharghnewspaper.ir/News/90/05/03/6207.html




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


هدف از ایجاد این وبلاگ در میان گذاشتن مسائل و مقالات مربوط به علم روانشناسی عمومی و علم آمار است همچنین به اشتراک گذاشتن نظرات و دریافت پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان می باشد و شما نیز اگر تمایل دارید مقاله سمینار ،کنفرانس ،پاورپوینت یا هر مطلب دیگرتان با نام خودتان در این وبلاگ قرار گیرد لطفاً مطالب را به آدرس hasanpor1356@yahoo.com ایمیل فرمایید ویا با شماره 09143207835 تماس حاصل نمایید.

مدیر وبلاگ : علی حسنپور
نظرسنجی
نظر شما در مورد گنجاندن نمونه سوال و یاداشتهای کلاس (دروسی که توسط اساتید تدریس میشه ) چیست ؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل